För över en vecka sedan köpte jag äntligen mitt favoritträd som jag blivit så betuttad i ett tag. Det har en fantastisk historia om sig och är otrolig i sin förmåga som träd.
 
"Det kinesiska tempelträdet" eller Ginkgo biloba, är den enda överlevande arten av en tidigare stor och artrik växtgrupp, ginkgoväxter, som varit utbrett över hela jorden i flera hundra miljoner år. Det finns flera sorter av Ginkgo och den första som man hittat tillbaka i tiden var på permtiden men perm avslutade med en stor katastrof med asteroidnedslag, vulkanism och ozonförtunning. Det flesta växtlivet dog ut och brändes men ginkgoväxterna överlevde. Nästa stora massdöden var på krittidens slut men då överlevde Ginkgo adiantoides och ur den utvecklades sedan Ginkgo biloba. Visst är det otroligt?! Vi pratar om att detta träd funnits på dinosauriernas tid och detta finns nu i min trädgård.
Det kallar jag växthistoria!
 
Bladen är egentligen barr, solfjäderliknande blad så att säga. Biloba kommer från att barren ser ut som en hjärnas likande två delar. På hösten  gulnar de innan de faller av. Visste ni att barrens klyvöppning har med att göra hur mycket koldioxid som barren tar upp. De anpassas efter hur mycket utsläpp som finns. Tänk på det när du tittar på dessa fina barr! Ginkgoträdet är oerhört motståndskraftigt och klarar sig i de flesta jordar och som sagt renar luften väldigt bra. Det är ingen tillfällighet att trädet klarat sig i flera årmiljonerna för i trädet bildas ett ämne som skyddar mot parasiter och sjukdomar.  I Japan brukade man använda ginkgoblad som bokmärken i sina böcker, vilket skyddade mot boklöss. Och dem används även i medicinska syften, en örtmedicin som sägs vara bra för blodflödet i hjärnan.
 
När atombomben slog till i Hiroshima 1945 utplånades det mesta, naturen brann ner, tempel rasade, djur och människor utplånades nästan helt. M e n  träden tog sig och lever än idag och har  fått sin status som "Hoppets träd"!
 
 
 
 
 
Ginkgo Biloba....
 
 
K R A M
 
 
 

2 kommentarer

Veronica

01 Jun 2015 08:15

Jag har ett stort Ginkoträd i min täppa. Det står lite dumt till egentligen men aldrig att jag skulle ta bort det! Det är så vackert!

Svar: Åh så kul! Hade gärna velat se hur det ser ut större.
Jennie Persson

Veronica

02 Jun 2015 18:24

Ska se om jag vid tillfälle tänker på att ta kort på det. :)

Ha det fint!

Svar: Det ser jag fram emot! Kramar!
Jennie Persson

Kommentera

Publiceras ej