God kväll kära ni! Vad har ni gjort idag? Haft en härlig höstdag? Idag så fick jag tag på mina "gåsfötter". Har ni luskat ut vad det kunde vara? Inte så svårt med tanke på vad jag gillar. Ja, just det en krukväxt. Men denna lilla vanliga krukväxt tycker jag är så söt. Bladen är så gulliga med dess former som liknar precis som en gåsfot, därav  fått sitt namn. Den sägs vara lättskött och kan stå lite in i rummet så jag hoppas den kommer trivas. Fick även bli en monstera till min nya riskorg.
 
 
 
 
Som om det var en massa gässungar som dykt ner i min kruka.
VECKANS GRÖNA:
GÅSFOT
 
 
Denna växt har jag inte så mycket erfarenhet om så jag har fått läsa lite innan. Men kärt barn har många namn. Den kan även kallas för pilspetsranka, fingerranka, urskogens slinga. Bildar med tiden stora växter som gärna klättrar. Bladen är gröna pilspetsformade med vitt i. Vill inte stå soligt utan ljust eller halvskugga och tål lätt uttorkning. Växten härstammar från mellanamerika.
 
 
Jag har tagit kort på vår matplats så jag tänkte visa er imorgon!!
 
Ha en riktigt trevlig lördag,
S U P E R K R A M !
 
 
gåsfot, matplats, monstera, riskorg,

Kommentera

Publiceras ej